PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE BERBANTUAN MEDIA POP UP BOOK DILENGKAPI LKS LIVEWORKSHEET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IX DI SMP MUHAMMADIYAH WAINGAPU

Authors

  • Asrince Kalita Mboru
  • Yohana Makaborang Universitas Kristen Wira Wacana Sumba
  • Yohana Ndjoeroemana Universitas Kristen Wira Wacana Sumba

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4874

Keywords:

Think Pair share, Pop-up book, liveworksheets, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to provide a comprehensive overview of how the Think Pair share learning model is assisted by pop-up book equipped With Stundet liveworksheets, as well as to describe the improvement in students' learning outcomes after applying this model and instructional media. Conducted as a Classroom Action Research (CAR), the study utilizes a descriptive quantitative approach. The subjects of this research are students of IX class at Smp Muhammadiyah Waingapu, State Junior High School. Data collection instruments include observation sheets and written tests. The research findings indicate a significant increase in cognitive learning outcomes, from 27% in the pre-cycle to 56% in cycle I, and further increasing to 93% in cycle II. Additionally, affective learning outcomes also experienced improvement, from 30% in the pre-cycle to 53% in cycle I, and reaching 93% in cycle II. Therfore it can be concluded that implementing the Think Pair share learning learning model assistd Pop-up book media equipped with liveworksheets lks can inmprove   outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asnimar, A. (2016). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Dengan Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps (Think Pair Share) Pada Kelas IV SD Negeri 001 Ukui Satu. Primary, 5(3), 113-119.
Andriyani, N., Hanafi, Y., Safitri, I. Y. B., & Hartini, S. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Lkpd Live Worksheet Untuk Meningkatkan Keaktifan Mental Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas Va. Prosiding Pendidikan Profesi Guru, September, 122-130.
Makaborang, Y. (2019). Evaluasi implementasi kurikulum 2013 mata pelajaran biologi di SMA Negeri. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 130-145.
Mirawati, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran TPS Dengan Alat Peraga Pada IPA Getaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII D SMP Negeri 1 Karangtanjung Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(05), 428–438.
Qodriyah, R. L. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA siswa kelas IV di MI podorejo sumber gempol tulung agung, (Skripsi tidak Diterbitkan).
Tarapanjang, G., & Bano, V. O. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Di SMAN 1 Kahaungueti. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 14(2), 175-182.
Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1).
Rachman, A., Sari, D. D., & Rini, T. P. W. (2022). Pengembangan Pop Up Book Ekosistem Lahan Basah Untuk Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1),

Setiawan, B. (2024). Pengaruh Manajemen Sarana Prasarana Sekolah Terhadap Proses Pembelajaran di SDN 002 Raja Bejamu Kecamatan Sinaboi Kabupaten Rokan Hilir. Annizhom.Jurnal Manejemen Dan Pendidikan, 7(1), 46–54.
Sholekah, A., Permata, S. D., & Rahmawati, A. D. (2023). Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Pancasila Kelas 1 SDN 3 Keyongan. Global Education Journal, 1(4), 166-176.
Sari, D. M. (2019). Penerapan model think pairs share berbantuan media pop-up book untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa pada tema 8 kelas IV SD 1 Gulang (Tesis, Universitas Muria Kudus).
Udju, A. D., Bano, V. O., & Enda, R. R. H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share (Tps) Menggunakan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di SMP Negeri 4 Mauliru. Jurnal Inovasi Penelitian, 4(1), 155-168.

Downloads

Published

2024-11-18

How to Cite

Kalita Mboru, A. ., Makaborang, Y. ., & Ndjoeroemana, Y. . (2024). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN THINK PAIR SHARE BERBANTUAN MEDIA POP UP BOOK DILENGKAPI LKS LIVEWORKSHEET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IX DI SMP MUHAMMADIYAH WAINGAPU. Jurnal Biogenerasi, 10(1), 464–471. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i1.4874

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>