PENGARUH PENDIDIKAN KESEHATAN MELALUI MEDIA LEAFLET TENTANG INFEKSI MENULAR SEKSUAL TERHADAP TINGKAT PENGETAHUAN SISWA

Authors

  • Isna Bayin Igayanti
  • Edy Bachrun STIKES Bhakti Husada Mulia Madiun
  • Suhadi Prayitno STIKES Bhakti Husada Mulia Madiun
  • Nashrul Wahyu Suryawan STIKES Bhakti Husada Mulia Madiun

DOI:

https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5612

Keywords:

Knowledge Health Education, Sexually Transmitted Infection

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of leaflet media on sexually transmitted infections on the knowledge of class X students. The research method uses quantitative with this type of experimental research. The research population was 255 people. The sample size was 72 people. The sampling technique uses simple random sampling. The reasearch design uses a one group pre test post test design. Data collection uses a questionnaire. Statistical tests use the Wilcoxon Signed rank test. The results showed that the average value of knowledge about sexually transmitted infections before the intervention was 15,81 and the average value after the intervention was 26,72. The statistical test resulth with Wilcoxon obtained a p-value 0,000. From the results, it wasobtained a p-value < 0,1 means that Hₒis rejected and Hₗ is accepted, meaning that there is an influence of health aducation through the media leaflet about Sexually Transmitted Infections on the level of knowledge of class X students. The results of the study showed that there were differences in knowledge before and after conducting health education through leaflet media. After conducting health education through leaflet media, respondents had better knowledge. Because health educations is often carried out, information about sexually transmitted infections begins in class X students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dalima Padut, R., Nggarang, B. N., Eka, A. R., Sarjana Keperawatan FIKP Unika St Paulus Ruteng Jl Jend Ahmad Yani, P., & Flores, R. (2021). Faktor–Faktor Yang Berhubungan Dengan Perilaku Seksual Berisiko Pada Remaja Kelas Xii Di Man Manggarai Timur Tahun 2021. Stikessantupaulus.E-Journal.Id, 6(1), 2548–4702. https://stikessantupaulus.e-journal.id/JWK/article/view/116
Fatmawati, T. Y. (2017). PENGARUH PENDIDIKAN KESEHATAN DENGAN MEDIA LEAFLET TERHADAP PENGETAHUAN IBU TENTANG PENATALAKSANAAN ISPA PADA BALITA DI POSYANDU Tina Yuli Fatmawati 1. Ilmiah, Jurnal Batanghari, Universitas Vol, Jambi, 17(3), 227–234.

Hermanto, H. (2020). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang IMS (Infeksi Menular Seksual) Terhadap Pengetahuan WPS (Wanita Pekerja Seks) di Klinik IMS Bukit Sungkai Km. 12 Kota Palangka Raya. Dinamika Kesehatan: Jurnal Kebidanan Dan Keperawatan, 11(1), 89–97. https://doi.org/10.33859/dksm.v11i1.611
Kalangi, R., Engkeng, S., Asrifuddin, A., Kesehatan, F., Universitas, M., & Ratulangi, S. (2018). SIKAP PELAJAR TENTANG PENYAKIT MENULAR SEKSUAL DI SMK TRINITA MANADO PENDAHULUAN Pada zaman modern seperti sekarang ini dimana semua hal sudah begitu maju dengan pesat . Sayangnya hal ini tidak hanya berdampak positif tapi juga berdampak negatif bagi kehi.
Maisyarah, Salman, Sianturi, E., Widodo, D., Djuwadi, G., Simanjuntak, R. R., Gultom, L., Laksmini, P., & Argaheni, N. B. (2021). Dasar Media Komunikasi, Informasi, Edukasi (KIE) Kesehatan (J. Simarmata (ed.); 1st ed.). Yayasan Kita Menulis.
Masriadi. (2017). Epidemiologi Penyakit Menular (2nd ed.). PT RajaGrafindo Persada.
MNorfai. (2021). Statistika Non-Parametrik Untuk Bidang Kesehatan (Teoritis, Sistematis dan Aplikatif) (M. F. Indah (ed.); 1st ed.). Penerbit Lakeisha.
Nurmala, I., Rahman, F., NUgroho, A., Erlyani, N., Laily, N., & Anhar, V. Y. (2018). Promosi Kesehatan (Zadina (ed.); Pertama). Airlangga University Press.
Nursalam. (2008). Konsep dan Penerapan Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan (T. E. S. Medika (ed.); 2nd ed.). Penerbit Salemba Medika.
Purba, D. H., Hulu, V. T., Rasmaniar, M., Hidayati, W., Manurung, J., Priastomo, Y., Silaban, N. Y., & Marpaung, D. D. R. (2021). Infeksi Menular Seksual dan HIV/AIDS (A. Karim (ed.)). Yayasan Kita Menulis.
Sari, Y. P., Mulyanti, L. D., & Oktriani, T. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Reproduksi Menggunakan Metode Mentoring Terhadap Pengetahuan Remaja Tentang Kesehatan Reproduksi. NERS Jurnal Keperawatan, 11(1), 41. https://doi.org/10.25077/njk.11.1.41-49.2015
Sinaga, L. R. V., Sianturi, E., Amir, M. N. H., Ashriady, J. P. S., & Hardiyati. (2021). Pendidikan Kesehatan Dan Ilmu Perilaku (J. Simamarta (ed.); 1st ed.). Yayasan Kita Menulis.
Siragih, F. (2010). Pengaruh Penyuluhan Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Ibu Tentang Makanan Sehat dan Gizi Seimbang di Desa Merek Raya Kecamatan Raya Kabupaten Simalungan.

Downloads

Published

2025-03-12

How to Cite

Bayin Igayanti, I. ., Bachrun, E. ., Prayitno, S. ., & Wahyu Suryawan, N. . (2025). PENGARUH PENDIDIKAN KESEHATAN MELALUI MEDIA LEAFLET TENTANG INFEKSI MENULAR SEKSUAL TERHADAP TINGKAT PENGETAHUAN SISWA. Jurnal Biogenerasi, 10(2), 1079–1084. https://doi.org/10.30605/biogenerasi.v10i2.5612