Implementation of Pancasila Education in Preventing Radicalism in the Entikong Border Area West Kalimantan

Authors

  • Satriadi Galeh Universitas Indonesia
  • Sapto Priyanto Universitas Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.3475

Keywords:

Pancasila Education, Preventing Radicalism, Border Area

Abstract

This research aims to analyze or describe problems based on a literature review regarding the implementation of Pancasila education in preventing the development of acts of radicalism, in Entikong, West Kalimantan. The first step in this research is to study data from previous research, then collect primary data from books, journals and websites for data processing. After that, carry out data analysis with analysis stages; data reduction, data presentation (display), and verification or conclusions. Testing the validity of data in qualitative research includes testing internal validity (credibility), external validity (transferability), reliability (dependability), and objectivity (confirmability). The results of the research show that Pancasila is a very important part to study as a form of preventing the entry of radicalism in the world of Indonesian education. A Pancasila Education Implementation Strategy is needed in preventing the development of acts of radicalism in maintaining the integrity of the Indonesian nation with unity and oneness in uniting various kinds of differences, especially in the outermost regions of Indonesia that directly border other countries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Deti, S., & Dewi, D. A. (2021). Pengimplementasian Nilai-Nilai Pancasila untuk Mencegah Radikalisme di Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 557-564.. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.1279

Dinarti, N. S., & Dewi, D. A. (2022). Pentingnya Peran Pendidikan Pancasila Di Kalangan Mahasiswa Untuk Mencegah Paham Radikalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1968-1974. https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2890

Ferdiansyah, M. F., Gustarina, F., Timur, C., & Sumarno, A. P. (2023). Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Terhadap Masyarakat Perbatasan Dan Daerah Terluar Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 13(2), 78-84. http://dx.doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v13i2

Harjoni, H., & Syahputra, A. (2023). Strategi Penguatan Dan Pemantapan Wawasan Kebangsaan Bagi Mahasiswa Muslim Indonesia. www.freepik.com

Husein, M. T. (2017). Fenomena Radikalisme Di Indonesia. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, 13(2). http://dx.doi.org/10.31000/rf.v13i2.403

Jojor, A., & Sihotang, H. (2022). Analisis kurikulum merdeka dalam mengatasi learning loss di masa pandemi Covid-19 (analisis studi kasus kebijakan pendidikan). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5150-5161. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3106

Kamarullah, K., Ruslan, I., Mukti, A., Rosdiawan, R., Aminah, S., Hidayati, S., & Yusriadi, Y. (2017). Pemetaan Radikal Terorisme di Perbatasan Kalbar. https://www.researchgate.net/publication/329183329

Lasmawan, I. W., & Suastra, I. W. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Belajar (PMM) Oleh Guru Penggerak Di Kecamatan Rantau Selatan Kabupaten Labuhanbatu Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5776-5787. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4647

Marhayani, D. A., & Indraswati, D. (2020). Penanaman Nilai-Nilai Pancasila Pada Masyarakat Daerah Perbatasan Indonesia-Malaysia (Desa Kumba, Kecamatan Jagoi Babang). Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 25-28. https://doi.org/10.29100/jr.v6i1.1520

Maryani, E. (2022). Pendidikan profesi guru (PPG) sebagai cara untuk menjadikan guru menjadi profesional. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(4), 171-178. http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau

Moleong. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Muhamad, Y. M., Al Muchtar, S., & Anggraeni, L. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Upaya Internalisasi Nilai Toleransi Dalam Mencegah Potensi Radikalisme di Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1270-1279. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1403

Muhammad, R., & Widodo, S. (2022). Bangsa Implementasi Pancasila Untuk Mencegah Isu Radikalisme Dalam Bingkai Kebhinekaan: Pancasila dan isu Radikalisme dalam bingkai kebhinekaan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(1), 57-65. https://doi.org/10.21137/jpp.2022.14.1.8

Munirah, M. (2015). Sistem Pendidikan di Indonesia: antara keinginan dan realita. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 233-245. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/auladuna/article/view/879

Purnomo, S. (2022). Pengaruh Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Terhadap Sikap Nasionalisme Siswa Sma Di Perbatasan Indonesia-Malaysia (Vol. 7, Issue 1). https://doi.org/10.31932/jpk.v7i1

Saingo, Y. A. (2022). Penguatan Ideologi Pancasila Sebagai Penangkal Radikalisme Agama. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 147-161. https://doi.org/10.23887/jfi.v5i2.40994

Semadi, Y. P. (2019). Filsafat Pancasila dalam pendidikan di Indonesia menuju bangsa berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 82-89. https://doi.org/10.23887/jfi.v2i2.21286

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alphabet.

Suharsimi Arikunto. (2019). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.

Tanamal, N. A., & Siagian, S. B. U. (2020). Implementasi nilai Pancasila dalam menangani intoleransi di Indonesia. Jurnal Lemhannas RI, 8(3), 172-189. https://doi.org/10.55960/jlri.v8i3.341

Downloads

Published

2024-06-02

How to Cite

Galeh, S., & Priyanto, S. (2024). Implementation of Pancasila Education in Preventing Radicalism in the Entikong Border Area West Kalimantan. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 165–176. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.3475

Issue

Section

Regular Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.