Pembacaan Semiotik Riffaterre Terhadap Puisi-puisi dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas X SMAMASMKMAK Kemendikbud dan Pembelajarannya Di Kelas X SMA Negeri 2 Pekanbaru
https://doi.org/10.30605/onoma.v8i1.1636
Keywords:
pembacaan semiotik riffaterre, puisi, pembelajaran sastraAbstract
Guru-guru mata pelajaran Bahasa Indonesia di sekolah-sekolah menyatakan bahwa buku teks Kemendikbud secara keseluruhan masih kurang baik terkait kurang rincinya pembahasan materi yang disampaikan dan penggunaan bahasa yang tidak mudah untuk dipahami. Oleh karena itu, siswa sulit untuk memahami materi yang disampaikan. Pada pembelajaran puisi, guru mata pelajaran Bahasa Indonesia SMA Negeri 2 Pekanbaru menyatakan bahwa puisi yang ada dalam buku teks Bahasa Indonesia terlalu tinggi untuk kemampuan siswa kelas X SMA. Hal ini mungkin disebabkan oleh siswa yang masih dalam masa peralihan SMP yang tidak banyak mempelajari sastra. Kegiatan dalam menganalisis puisi yang mengandung makna simbolik menuntut pembaca untuk memiliki tingkat ketelitian yang sangat tinggi sehingga makna yang terkandung di dalam puisi itu dapat tersampaikan secara sempurna. Maka dari itu, perlu dilakukan pembacaan semiotik Riffaterre terhadap puisi-puisi dalam buku teks Bahasa Indonesia kelas X SMA/MA/SMK/MAK Kemendikbud edisi revisi 2017 agar dapat membantu siswa-siswa kelas X SMA Negeri 2 Pekanbaru dalam memahami materi puisi. Pendekatan penelitian ini merupakan pendekatan penelitian kualitatif dengan metode kepustakaan dan studi kasus. Pada penelitian ini ditemukan beberapa puisi yang belum dapat dimaknai secara utuh oleh siswa, setelah itu dipaparkan proses pembelajara puisi
Downloads
References
Downloads
Published
How to Cite
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with Onoma Journal: Education, Languages??, and Literature agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.