Hubungan Motivasi Belajar dengan Konsentrasi Belajar pada Mahasiswa Bahasa Jepang Universitas Riau (Penelitian Korelasi pada Mahasiswa Semester IV Prodi Pendidikan Bahasa Jepang di Universitas Riau)

https://doi.org/10.30605/onoma.v8i1.1691

Authors

  • Merri Silvia Basri Universitas Riau
  • Adisthi Martha Yohani Universitas Riau
  • Intan Suri Universitas Riau

Keywords:

Correlation, Concentration, Motivation

Abstract

Concentration is one of the things that can affect the learning process. Concentration in learning is generally related to the motivation of students. If the motivation is good, then the correlation with the interest and concentration of students' learning will increase. This research is a correlational research with a quantitative approach. The data in this study were obtained by providing two types of instruments, namely a learning motivation test and a concentration test. The results of this study indicate that there is a positive influence between learning motivation and learning concentration of students of the Japanese Language Education Program at the Universitas Riau in the 2021/2022 academic year of 0.619 with a moderate or adequate category. This shows that the better the student's learning motivation, the better the student's learning concentration will be.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, N. M. Y. A., & Sudhana, H. (2014). Pengaruh pemberian aromaterapi terhadap konsentrasi mahasiswa kelas v sekolah dasar dalam mengerjakan soal ulangan umum. Jurnal Psikologi Udayana, 1(2), 271-278.
Altobello, R. (2007). Concentration and contemplation: A lesson in learning to learn. Journal of Transformative Education, 5(4), 354-371.
Astuti, D., Susilo, G., & Sari, T. H. N. I. (2018). Pengaruh konsentrasi belajar dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika siswa kelas XI SMA Negeri 2 Balikpapan Tahun Ajaran 2017/2018. De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 42-53.
Aviana, R., & Hidayah, F. F. (2015). Pengaruh tingkat konsentrasi belajar mahasiswa terhadap daya pemahaman materi pada pembelajaran kimia di SMA Negeri 2 Batang. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 3(1), 30-33.
Azizah, S. N. (2015). Peningkatan Konsentrasi dan Hasil Belajar IPA melalui Mind Mapping Mahasiswa Kelas V SDN Jomblangan. BASIC EDUCATION, 4(5).
Ballard, P. J. (2014). What motivates youth civic involvement?. Journal of Adolescent Research, 29(4), 439-463.
Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan motivasi mahasiswa dengan pembelajaran pendekatan quantum learning pada mahasiswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1).
Dislen, G. (2013). The Reasons of Lack of Motivation from The Students’ and Teachers’ Voices. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of Academic Social Science. 1, 35-45.
Gideon, L. (2010). Drug offenders’ perceptions of motivation: The role of motivation in rehabilitation and reintegration. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 54(4), 597-610.
Haslianti, H. (2019). Pengaruh Kebisingan Dan Motivasi Belajar Terhadap Konsentrasi Belajar Pada Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4).
Hikmawati, F., Sumadi, S., & Renyaan, V. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar, Tingkat Kecemasan Siswa Dan Pergaulan Teman Sebaya Dengan Prestasi Belajar Fisika. Compton: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(1).
Indrawati, V. (2004). Pengaruh anemia terhadap konsentrasi belajar anak sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 43-50.
Irachmat, M. R. (2015). Peningkatan Perhatian Siswa pada Proses Pembelajaran Kelas III Memalalu Permainan Icebreaking di SDN Gembongan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 1-7.
Ismanisa & Fatisa, Y. (2017). The Correlation between Metacognition Ability and Student Chemistry Achievement on Buffer Solution Material. Prosiding ICTE (International Conference on Teacher Education), ISBN: 978-602-6879-56-1, 374-379.
Juniar, R. (2016). The Role of Motivation In Learning English for Indonesian Students. International Journal of Manegement and Applied Science, 2(8), 65-68.
Navia, Y., & Yulia, P. (2017). Hubungan Disiplin Belajar dan Konsentrasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2).
Ningsih, L. P. A. W., Suranata, K., & Dharsana, I. K. (2014). Penerapan Konseling Eksistensial Humanistik dengan Teknik Meditasi untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar pada Mahasiswa Kelas X TITL 3 SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Jurusan Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).
Nugroho, W. (2007). Belajar Mengatasi Hambatan Belajar. Surabaya: Prestasi Pustaka.
Nuryana, A., & Purwanto, S. (2010). Efektivitas brain gym dalam meningkatkan konsentrasi belajar pada anak. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 12(1), 88-99.
Rahimić, Z., Resić, E., & Kožo, A. (2012). Determining the level of management competences in the process of employee motivation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 41, 535-543.
Rumbay, R. W. (2014). The Impact of Motivation and Employee Development on Employee Performance at Kpknl Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 2(4).
Setiani, A. C., Setyowani, N., & Kurniawan, K. (2014). Meningkatkan konsentrasi belajar melalui layanan bimbingan kelompok. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 3(1), 37-42.
Simanjuntak, B. (2019). Hubungan kemampuan berkomunikasi dosen dengan motivasi belajar mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) FKIP Universitas Quality Medan. Jurnal Curere, 2(2).
Sörqvist, P., & Marsh, J. E. (2015). How concentration shields against distraction. Current directions in psychological science, 24(4), 267-272.
Sugiyono, P. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Szalma, J. L. (2014). On the application of motivation theory to human factors/ergonomics: Motivational design principles for human–technology interaction. Human Factors and Ergonomics Society, 56(8), 1453-1471.
Taurina, Z. (2015). Students’ motivation and learning outcomes: Significant factors in internal study quality assurance system. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 5(4), 2625-2630.
Trianto, M. P. (2009). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana.
Yarissumi, Y. (2017). Hubungan antara Konsentrasi Belajar Mahasiswa dengan Keaktifan Belajarnya pada Bimbingan Belajar Bahasa Inggris Happy Course. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(2), 132-142.
Yenti, R., Akhirmen, & Natassia, R. (2015). Pengaruh Konsentrasi, Kemandirian dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa IPS Kelas X pada Mata Pelajaran Eekonomi di SMAN 1 Lengayang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa STIKIP PGRI Sumatra Barat, 2(3), 1-9.

Published

2022-05-09

How to Cite

Merri Silvia Basri, Adisthi Martha Yohani, & Intan Suri. (2022). Hubungan Motivasi Belajar dengan Konsentrasi Belajar pada Mahasiswa Bahasa Jepang Universitas Riau (Penelitian Korelasi pada Mahasiswa Semester IV Prodi Pendidikan Bahasa Jepang di Universitas Riau). Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(1), 217–224. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i1.1691

Issue

Section

Articles

Categories