Investigation of Qawā’id Al-‘Arabiyyah Learning in IIK Program Based on Ṭarīqah An-Nuṣūṣ Al-Mutakāmilah At MAN 1 Sumedang
https://doi.org/10.30605/onoma.v11i2.5505
Keywords:
Learning, Qawā’id Al-‘Arabiyyah, Ṭarīqah An-Nuṣūṣ Al-MutakāmilahAbstract
The purpose of this study is to describe various information regarding the implementation of ṭarīqah an-nuṣūṣ al-mutakāmilah in qawā'id al-‘arabiyyah learning. This research paradigm is interpretive with a qualitative approach. The research method used is a case study. The data collection techniques used are observation, interview, and document analysis. The data analysis technique in this research uses pattern-matching theory. The results showed that ṭarīqah an-nuṣūṣ al-mutakāmilah is an applicative and interactive learning method based on Arabic texts used to improve the ability of qawā'id al- 'arabiyyah to students. This method can help students apply the material quickly. Teachers and students are actively involved in learning and use supporting books published by the Ministry of Religious Affairs of the Republic of Indonesia in 2020.
Downloads
References
Aji, A. P. (2022). Peningkatan hasil belajar bahasa arab materi qawā’id melalui metode mind map. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia (JPAII), 3(1), 20–22. https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i1.617. DOI: https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i1.617
Akbar, A. M., Febriyanti, Rahmawati, I., Subadriah, S., & Fihriyandi. (2022). Kompetensi guru dan efektivitas pembelajaran. Jurnal Mahasiswa Karakter Bangsa (JMKB), 2(1), 18–26.
Al Farizi, A. R., Fadhilah, A. N., & Ahmala, M. (2023). Penerapan pembelajaran naḥwu şarf menggunakan lagu manhaji. Lughati, 1(2), 173–191.
Anggraeni, R. F., & Nawawi, M. (2024). Implementsi buku panduan praktis al-imrithy dalam meningkatkan pembelajaran qawā’id peserta IHFAD pondok pesantren darussalam blokagung banyuwangi. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 255–267. https://ejournal.iaida.ac.id/index.php/arabiyat/article/view/3264/1719.
Anshar. (2022). Korelasi penguasaan mufradāt bahasa arab dengan keterampilan berpidato bahasa arab. Al-Maraji, 6(1), 67–81. DOI: https://doi.org/10.26618/almaraji.v6i1.8130
Ansharullah, M., Sholeh, M. M. A., & Farhan, M. (2019). Pembelajaran bahasa arab menggunakan metode tamyīz di SMP islam sultan agung 4 semarang. Prosiding Konferensi Ilmiah Mahasiswa UNISSULA (KIMU) 2, 960–968.
Asrory, A. F., Zamani, A. F., & Daroini, S. (2022). Studi kelayakan buku ajar bahasa arab berdasarkan standar BSNP. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 7(2), 103–116. https://doi.org/10.55187/tarjpi.v7i2.4870. DOI: https://doi.org/10.55187/tarjpi.v7i2.4870
Aziza, I., Mardhiyah, S. M., & Hilmi, D. (2021). Efektivitas penggunaan metode al-miftah li al-ulūm dalam pembelajaran naḥwu di pondok pesantren miftahul ulum bulupayung malang. Ebtida’: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 106–116. https://doi.org/10.33379/ebtida.v1i2.1031. DOI: https://doi.org/10.33379/ebtida.v1i2.1031
Bahroyni, S. (2022). Urgensi bahasa arab sebagai bahasa komunikatif. AL-FATIH: Jurnal Studi Islam, 10(1), 69–75.
Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-metode dalam pembelajaran keterampilan bahasa arab reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 9(2), 179–196. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181. DOI: https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181
Christanty, Z. J., & Cendana, W. (2021). Upaya guru meningkatkan keterlibatan siswa kelas K1 dalam pembelajaran synchronous. COLLASE: Journal of Elementary Education, 04(03), 337–347.
Devaki, V. (2024). Exploring the impact of innovative assessment methods on learning outcomes: A review of project-based assessments, portfolios, peer assessment, and self-assessment. Hershey: IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/979-8- 3693-3645-8.ch015.
Ekawati, D., & Arifin, A. (2022). Pendekatan dalam pembelajaran bahasa arab: Teori, konsep, dan implementasi. An Nabighoh, 24(1), 111–126. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v24i1.4818. DOI: https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v24i1.4818
Falah, M., Maulana, M. F., & Arief, E. (2021). Pembelajaran kosa kata untuk meningkatkan pemahaman bahasa arab siswa mts swasta fajrul iman patumbak. Jurnal Taushiah FAI UISU, 11(1), 93–107. DOI: https://doi.org/10.30743/taushiah.v11i1.4685
Faridah, Oya, A., Suryaningsih, S., & Fauzi, A. (2024). Keterlibatan siswa melalui metode pembelajaran interaktif dan teknik penilaian inovatif di sekolah dasar: Analisis bibliometrik. PENDIKDAS: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 05(01), 16–30.
Fatihah, S. A., Rahmayani, D., Maula, M. D., & Umbar, K. (2023). Analisis kesalahan dalam membaca teks arab mahasiswa pendidikan bahasa arab. Ad-Dhuha: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Budaya Islam, 4(1), 41–51. https://online-journal.unja.ac.id/Ad-Dhuha/article/view/23033. DOI: https://doi.org/10.22437/ad-dhuha.v4i1.23033
Fauziah, H. S., Nurmala, M., & Nurbayan, Y. (2024). Learning arabic vocabulary by utilizing the tobo arabic application. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 7(2), 266–280. DOI: https://doi.org/10.24176/kredo.v7i2.12335
Ghumaida, N., Umayroh, F., Ramadhani, N. P., Anderu, A. R., & Prajnamitha, T. (2023). Pengaruh metode qirā’ah dan istimā’ dalam membaca dan menghafal kosa kata pada program studi pendidikan bahasa arab. JURNAL MAJEMUK, 2(2), 180–188.
Habibah, A., Syihabuddin, S., & Nurbayan, Y. (2022). Menumbuhkan cinta bahasa arab dengan bi’ah ’arabiyyah di pondok pesantren. Arabi : Journal of Arabic Studies, 7(2), 251–262. https://doi.org/10.24865/ajas.v7i2.332. DOI: https://doi.org/10.24865/ajas.v7i2.332
Hanip, A. R., Ahmad, & Alim, A. (2023). Analisis buku ajar al-’arabiyyah baina yadaik jilid II. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan KebahasaAraban, 6(2), 789–814. DOI: https://doi.org/10.35931/am.v6i2.2576
Hartati, E. D. (2023). Implementasi pembelajaran bahasa arab dengan metode tamyīz pada siswa di SMP IT al munadi medan. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 877–882. https://doi.org/10.56832/edu.v3i1.328. DOI: https://doi.org/10.56832/edu.v3i1.328
Hidayat, S., Sastrawan, D., & Anwar, K. (2022). Penerapan metode qawā’id wa tarjamah untuk meningkatkan pemahaman struktur bahasa arab dasar mabni dan mu’rab. Al Mitsali, 2(1), 57–69.
Ismail, Z. (2011). Turuq tadrīs mawād al-lugah al-'arabiyyah. Madinah: Universitas Internasional Madinah.
Jaladri, K., & Syafi'a, I. (2019). Penerapan metode tamyīz dalam pembelajaran bahasa arab di PPTQ-TD tarbiyatul ummah sukoharjo. Thulabuna, 1(1). https://jurnal.stimsurakarta.ac.id/index.php/thulabuna/article/view/40.
Kurnia, I. R., Barokah, A., Edora, E., & Syafitri, I. (2024). Analisis empat standar kompetensi guru di lingkungan sekolah dasar. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 65–74. https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.44806. DOI: https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.44806
Kuslulat, N. A. (2023). Metode tutor sebaya untuk meningkatkan hasil dan motivasi belajar siswa. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 26–32. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2029. DOI: https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2029
Latifah, D. (2016). Teori belajar dan penerapannya dalam pembelajaran bahasa arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II, 245–256. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/viewFile/32/27.
Megawati. (2022). Efektivitas penerapan metode qawā’id wa tarjamah dalam meningkatkan mahārah al-qirā’ah siswa kelas VIII-B MTs muallimin muhammadiyah makassar. Al-Maraji’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 95–105.
Mulyani, S. (2020). Metode pembelajaran gramatika bahasa arab (telaah buku al-lubab quantum reading book karya ahmad fakhruddin). Akademika: Jurnal Keagamaan Dan Pendidikan, 16(2), 221–236.
Murtadlo, A., & Widhyahrini, K. (2019). Model pembelajaran interaktif dengan metode tanya jawab dalam meningkatan hasil belajar siswa di madrasah ibtidaiyah. Quality, 7(2), 32–47. https://doi.org/10.21043/quality.v7i2.5848. DOI: https://doi.org/10.21043/quality.v7i2.5848
Naimah, I., Faiqoh, P. K., & Yurista, K. (2023). Implementasi penggunaan kitab durūs al-lughah pada pembelajaran mahārah al-qirā’ah di PPTQ al-ma’ruf. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 14–23. https://doi.org/10.51339/muhad.v5i1.693. DOI: https://doi.org/10.51339/muhad.v5i1.693
Nurmala, M., Arifa, Z., Sutaman, S., Supriadi, R., & Azizah, A. (2024). The role of the teachers in arabic learning as a third language for military purposes class. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 7(2), 325–339.
Nuzula, U. N. S., & Ammar, F. M. (2023). Analisis pembelajaran 'ilmu al-balāghah di madrasah aliyah muhammadiyah 08 takerharjo solokuro lamongan. Emergent Journal of Educational Discoveries and Lifelong Learning (EJEDL), 3(2), 1–7. https://doi.org/10.47134/emergent.v3i2.19. DOI: https://doi.org/10.47134/emergent.v3i2.19
Qudsi, A. H., & Anugrah, D. (2021). Penerapan metode tamyīz (cara asyik belajar bahasa arab) untuk anak. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(45), 1–5. https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/752.
Rahmawati, C., & Jalaludin, M. R. A. (2023). Implementasi metode amṡilati dalam kajian kitab kuning di pesantren salaf. El-Fusha: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan, 4(2), 153–168. http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/alfusha/index. DOI: https://doi.org/10.33752/el-fusha.v4i2.5552
Rasyidi, Z. Z. (2020). Pembelajaran qawā’id: perspektif teori kognitif pada pondok pesantren raudhatut thalibin kalimantan selatan. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 103–116. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1865. DOI: https://doi.org/10.23971/altarib.v8i1.1865
Risnawati, E., & Saefuloh, H. (2019). Pengaruh metode active learning strategi number head together (NHT) terhadap pembelajaran kitab naḥwu waḍīh dalam penguasaan materi naḥwu. El-Ibtikar, 8(2), 187–207.
Rosni, R. (2021). Kompetensi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal EDUCATIO (Jurnal Pendidikan Indonesia), 7(2), 113–124. DOI: https://doi.org/10.29210/1202121176
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami konsep dasar pembelajaran bahasa arab. Malang: UIN-MALIKI PRESS.
Sholehuddin, A., & Wijaya, M. (2019). Implementasi metode amṡilati dalam meningkatkan kemampuan mahārah al-qirā’ah. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 47–64. DOI: https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.708
Taubah, M. (2019). Mahārah dan kafā’ah dalam pembelajaran bahasa arab. STUDI ARAB: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10(1), 31–38. https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765. DOI: https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765
Thu'aimah, R. A., & Manna, M. A. (2000). Tadrīs al-'arabiyyah fi at-ta'līm al-'amm: Nazhariyyāt wa tajārib. Kairo: Dar al-Fikr al-'Arabi.
Ubadah, U. (2020). Metode pembelajaran bahasa arab untuk meningkatkan kemampuan membaca kitab kuning mahasiswa jurusan pendidikan bahasa arab fakultas tarbiyah dan ilmu keguruan IAIN palu. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.24239/albariq.v1i2.6. DOI: https://doi.org/10.24239/albariq.v1i2.6
Utami, I. H., & Hasanah, A. (2019). Kompetensi profesional guru dalam penerapan pembelajaran tematik di SD negeri maguwoharjo 1 yogyakarta. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 8(2), 121–139.
Utami, R. L. (2020). Konsep pembelajaran bahasa arab dengan pendekatan komunikatif di kelas VII SMP muhammadiyah 1 depok. Shaut Al Arabiyyah, 8(1), 64. https://doi.org/10.24252/saa.v8i1.12270. DOI: https://doi.org/10.24252/saa.v8i1.12270
Wahab, M. A. (2008). Epistemologi dan metodologi pembelajaran bahasa arab. Jakarta: UIN JAKARTA PRESS.
Wahyuni, A. S., Musalwa, Rasyid, I., & Asrina. (2024). Teori dan aplikasi metode gramatika & terjemah (qawā’id wa tarjamah) dalam pembelajaran bahasa arab. At-Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 13–23. https://doi.org/10.15548/attarbiyah.v15i1.9543.
Wahyuningsih, S. (2013). Metode penelitian studi kasus: Konsep, teori pendekatan psikologi komunikasi, dan contoh penelitiannya. Madura: UTM PRESS.
Yin, R. K. (1989). Case study research design and methods. Washington: COSMOS Corporation.
Yunisa, M. (2022). Problermatika pembelajaran bahasa arab dalam aspek ilmu naḥwu dan şarf pada kelas x madrasah aliyah laboratium jambi. AD-DHUHA : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Budaya Islam, 03(2), 1–15. DOI: https://doi.org/10.56874/faf.v2i1.356
Zahroh, F., & Wijaya, M. (2023). Implementasi metode mindmap dalam pembelajaran ilmu naḥwu siswi XI program keagamaan MAN 1 probolinggo. Lisanuna: Jurnal Ilmu Bahasa Arab dan Pembelajarannya, 13(1), 11–26. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/lisanuna/index. DOI: https://doi.org/10.22373/ls.v13i1.18026
Zainuddin, M. (2021). Pembelajaran dengan metode tamyīz sebagai alternative pembelajaran bahasa arab. Sanaamul Qur'an: Jurnal Wawasan Keislaman, 2(2). DOI: https://doi.org/10.62096/sq.v2i2.22
Zamroni, M. R., Fajrin, A. A., Zahroh, T. A., & Kholid, N. (2023). Manajemen program intensif bahasa arab pada peminatan keagamaan MAN 2 kota malang. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 190–199. https://doi.org/10.24252/idaarah.v7i1.34390. DOI: https://doi.org/10.24252/idaarah.v7i1.34390
Downloads
Published
How to Cite
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with Onoma Journal: Education, Languages??, and Literature agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.