Pengaruh Model Problem Based Learning Menggunakan Quizwhizzer Sebagai Game Interaktif Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.30605/proximal.v8i2.5969Keywords:
Kemampuan Numerasi, Problem Based Learning, QuizwhizzerAbstract
Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model problem based learning menggunakan Quizwhizzer sebagai game interaktif terhadap kemampuan numerasi siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain Quasi Eksperimen dan Nonequivalent Control Group Design. Sampel yang digunakan terdiri dari dua kelas yaitu kelas VII B sebagai kelas eksperimen dan kelas VII A kelas kontrol. Sampel dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukan bahwa pada pretest nilai rata-rata tertinggi di kelas eksperimen adalah 20,39 sedangkan di kelas kontrol sebesar 19,17. Sementara itu, pada posttest nilai rata-rata tertinggi di kelas eksperimen mencapai 37,61 dan di kelas kontrol sebesar 31,69. Hasil uji hipotesis menggunakan Mann-Whitney U-Test menghasilkan nilai signifikansi sebesar 0,020. Berdasarkan temuan tersebut, dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh penerapan model problem based learning menggunakan Quizwhizzer sebagai game interaktif terhadap kemampuan numerasi siswa.Kata Kunci: Kemampuan Numerasi, Problem Based Learning , Quizwhizzer
Abstract. This study aims to determine the effect of applying problem-based learning model using Quizwhizzer as an interactive game on students' numeracy skills. This study used a quantitative approach with a Quasi Experiment design and Nonequivalent Control Group Design. The sample used consisted of two classes, namely class VII B as the experimental class and class VII A as the control class. Samples were selected using purposive sampling technique. The results showed that in the pretest, the highest average value in the experimental class was 20.39 while in the control class it was 19.17. Meanwhile, in the posttest, the highest average value in the experimental class reached 37.61 and in the control class it was 31.69. The results of hypothesis testing using the Mann-Whitney U-Test resulted in a significance value of 0.020. Based on these findings, it can be concluded that there is an effect of applying the problem-based learning model using Quizwhizzer as an interactive game on students' numeracy skills.Keywords: Numeracy Skills, Problem Based Learning, Quizwhizzer.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ahmadi, F. (2022). Merdeka Belajar VS Literasi Digital. Semarang: Cahya Ghani Recovery.
Baharuddin, M. R., Sukmawati, & Christy. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa Dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy, Volume 6 Nomor 2 , 90-101.
Kurniawan, A., Juliangkari, E., & Pratama, M. Y. (2019, Juni). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Fungsi. Media Pendidikan Matematika, Vol 7, No. 1., 72-83. Diambil kembali dari http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/jmpm
Laeli, R. N., & Kasmui. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media QuizWhizzer dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 18 (1) . Diambil kembali dari http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK
Maulidina, A. P., & Hartatik, S. (2019). Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), Vol.3 N0.2, 1-6. Diambil kembali dari http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, Vol. 3, No. 1, 20-28.
Muharram, M. R. (2021). Gamifikasi dalam Pembelajaran Matematika Melalui Productive Struggle Sebagai Solusi Pembelajaran selama Pandemi. Journal of Elementary Education, 04(2), 266–277.
Musyarofah, H. L. (2023). Efektivitas Model Problem Based Learning Berbantu Media Monopoli Aritmetika (Monika) Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Dan Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 1 Watumalang Pada Materi Aritmetika Sosial. Semarang: Skripsi: UNIVERSITAS ISLAM NEGERI WALISONGO.
Nafi'ah, B. A., & Hartonoa, N. C. (2022). Asesmen Kompetensi Minimum (Akm) Kelas Sekolah Dasar Sebagai Sarana Evaluasi Kemampuan Literasi Dan Numerasi Siswa. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1, 67-86. doi: doi.org/10.21009/JPD.13.02.
OECD. (2019). PISA 2018 Results.
Reza, H. S., Maharani, I., Meiwari , A. A., Amanda, R., & Tasman, F. (2024). The Effect Of Using Quizwhizzer Application On Learning Outcomes Of Grade VII Junior High School Students On Pythagoras Theorem Material. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA (JPM), Vol.10,No.1, 160-167. doi:https://doi.org/10.33474/
Rohim, A., & Prayogi, B. T. (2023, Juni). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Logis. INSPIRAMATIKA, Volume 9 Nomor 1, 65-75.
Tabroni, I., Aswita, D., & Hardiansyah, A. (2022). Peranan Model Pembelajaran Vygotski Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, Vol.6, No.3, 486-495. doi:DOI 10.35931/am.v6i3.1013
Widiastuti, E. R. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Software Cabri 3D V2 terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. 05(02), 1687–1699.
Baharuddin, M. R., Sukmawati, & Christy. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa Dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy, Volume 6 Nomor 2 , 90-101.
Kurniawan, A., Juliangkari, E., & Pratama, M. Y. (2019, Juni). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Fungsi. Media Pendidikan Matematika, Vol 7, No. 1., 72-83. Diambil kembali dari http://ojs.ikipmataram.ac.id/index.php/jmpm
Laeli, R. N., & Kasmui. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Media QuizWhizzer dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 18 (1) . Diambil kembali dari http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK
Maulidina, A. P., & Hartatik, S. (2019). Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), Vol.3 N0.2, 1-6. Diambil kembali dari http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD
Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, Vol. 3, No. 1, 20-28.
Muharram, M. R. (2021). Gamifikasi dalam Pembelajaran Matematika Melalui Productive Struggle Sebagai Solusi Pembelajaran selama Pandemi. Journal of Elementary Education, 04(2), 266–277.
Musyarofah, H. L. (2023). Efektivitas Model Problem Based Learning Berbantu Media Monopoli Aritmetika (Monika) Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Dan Motivasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 1 Watumalang Pada Materi Aritmetika Sosial. Semarang: Skripsi: UNIVERSITAS ISLAM NEGERI WALISONGO.
Nafi'ah, B. A., & Hartonoa, N. C. (2022). Asesmen Kompetensi Minimum (Akm) Kelas Sekolah Dasar Sebagai Sarana Evaluasi Kemampuan Literasi Dan Numerasi Siswa. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1, 67-86. doi: doi.org/10.21009/JPD.13.02.
OECD. (2019). PISA 2018 Results.
Reza, H. S., Maharani, I., Meiwari , A. A., Amanda, R., & Tasman, F. (2024). The Effect Of Using Quizwhizzer Application On Learning Outcomes Of Grade VII Junior High School Students On Pythagoras Theorem Material. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA (JPM), Vol.10,No.1, 160-167. doi:https://doi.org/10.33474/
Rohim, A., & Prayogi, B. T. (2023, Juni). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Logis. INSPIRAMATIKA, Volume 9 Nomor 1, 65-75.
Tabroni, I., Aswita, D., & Hardiansyah, A. (2022). Peranan Model Pembelajaran Vygotski Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, Vol.6, No.3, 486-495. doi:DOI 10.35931/am.v6i3.1013
Widiastuti, E. R. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Software Cabri 3D V2 terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. 05(02), 1687–1699.
Downloads
Published
2025-06-11
How to Cite
Kurnia Muharromah, S., Rafianti, I., & Rahayu , I. . (2025). Pengaruh Model Problem Based Learning Menggunakan Quizwhizzer Sebagai Game Interaktif Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(2), 719–728. https://doi.org/10.30605/proximal.v8i2.5969
Issue
Section
Articles
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.