Eksplorasi Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Data dan Diagram

Authors

  • Asdar Ahmad Universitas Negeri Makassar
  • Annisa Nabila Salsabilah Jurusan Matematika FMIPA, Universitas Negeri Makassar
  • Said Fachry Assagaf Jurusan Matematika FMIPA, Universitas Negeri Makassar
  • Jeranah Jeranah STKIP YPUP Makassar

DOI:

https://doi.org/10.30605/proximal.v8i2.6118

Keywords:

Aktivitas, Data dan Diagram, Matematika, Pembelajaran Berdiferensiasi, Respons

Abstract

The diverse characteristics of students in the classroom require the implementation of instructional strategies that can meet individual learning needs. Differentiated instruction is one such strategy that can accommodate this diversity, particularly in mathematics education. This study describes the application of differentiated instruction in teaching Data and Diagrams in Class VII.A at SMP Negeri 4 Sungguminasa during the 2023/2024 academic year. The study employs a qualitative descriptive method involving one mathematics teacher and 34 students as subjects. Data were collected through observation sheets, questionnaires, and documentation. The findings reveal that the teacher implemented various teaching methods, such as group discussions and the use of technology, while actively providing feedback. Despite challenges in adapting methods to meet the needs of all students, the teacher responsded positively to the implementation of differentiated instruction and recognized the need for further training. Student participation indicated that this approach enhanced understanding and motivation, although some students still required additional guidance. These findings suggest that differentiated instruction plays a role in meeting diverse learning needs in the classroom, yet further development is needed to ensure its effectiveness for all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Keberagaman karakteristik peserta didik di kelas menuntut penerapan strategi pembelajaran yang mampu memenuhi kebutuhan belajar secara individual. Pembelajaran berdiferensiasi menjadi salah satu strategi yang mampu mengakomodasi keragaman tersebut, khususnya dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini mendeskripsikan penerapan pembelajaran berdiferensiasi pada materi Data dan Diagram di kelas VII.A SMP Negeri 4 Sungguminasa tahun ajaran 2023/2024. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan melibatkan satu guru matematika dan 34 peserta didik sebagai subjek. Data dikumpulkan melalui lembar observasi, penyebaran angket, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru menerapkan berbagai metode pengajaran seperti diskusi kelompok dan penggunaan teknologi, serta aktif memberikan umpan balik. Meski terdapat tantangan dalam menyesuaikan metode dengan kebutuhan seluruh peserta didik, guru meresponss positif penerapan pembelajaran berdiferensiasi dan menyadari kebutuhan akan pelatihan lebih lanjut. Partisipasi peserta didik menunjukkan bahwa metode ini membantu pemahaman dan motivasi belajar, meskipun beberapa peserta didik masih memerlukan bimbingan tambahan. Hasil ini mengindikasikan bahwa pembelajaran berdiferensiasi berperan dalam memenuhi kebutuhan belajar beragam di kelas, namun perlu pengembangan lebih lanjut agar efektif bagi semua peserta didik.

Downloads

Published

2025-06-08

How to Cite

Ahmad, A., Salsabilah, A. N., Assagaf, S. F., & Jeranah, J. (2025). Eksplorasi Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Data dan Diagram. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(2), 675–684. https://doi.org/10.30605/proximal.v8i2.6118