Article Penerapan Model Jigsaw dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman berbantuan Buku Digital

Authors

  • Yuzzara Zahwa Priatna Universitas Pendidikan Indonesia
  • Prana Dwija Iswara Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dadan Djuanda Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30605/jsgp.7.2.2024.4267

Keywords:

Model Jigsaw, Pembelajaran, Membaca Pemahaman, Buku Digital, PTK

Abstract

Preliminary studies show that reading skills have not become a habit for fourth grade students. This fact becomes the background of the problem in students' reading comprehension learning. Students have difficulty answering questions about events experienced by characters and are still confused in capturing information in a text. Students are still confused in determining their opinion about the message of the story. One of the efforts to improve reading comprehension skills is to use the Jigsaw learning model with the help of digital books. This study used a classroom action research method with a qualitative design with data collection techniques in the form of tests, observations, and field notes. The subjects of this study were 24 fourth grade students of SDN in North Sumedang District, Sumedang Regency. The criteria for achieving learning objectives (KKTP) in this subject is 70 with a learning completeness target of ≥85%. Based on the results of the actions provided, the percentage of student learning outcomes in the pre-action reached 8.33%, in cycle I increased to 45.83%, in cycle II increased to 87.50% which means that learning in cycle II has reached the target of learning completeness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfazr, A. S., Gusrayani, D., & Sunarya, D. T. (2016). Penerapan model pembelajaran jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam menemukan kalimat utama pada tiap paragraf. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 111-120. https://doi.org/10.17509/jpi.v1i1.2937

Ambarita, R. S., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2336–2344. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V3i5.836

Arifin, S., Yahya, M., & Siddik, M. (2019). Strategi Komunikasi Siswa Dan Guru Kelas XI SMAN 2 Sangatta Utara dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(1), 15–38. https://doi.org/10.30872/diglosia.v2i1.15

Asda, Y. (2022). Efektivitas Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Man Model Banda Aceh. Pendalas: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengabdian Masyarakat, 2(3), 160–174. Https://Doi.Org/10.47006/Pendalas.V2i3.129

Assaidah, I., Mulyasari, E., & Heryanto, D. (2023). Pengembangan Media Komik Digital Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 8(1). Https://Doi.Org/10.17509/Jpgsd.V8i1.60446

Dihan, W., Hidayat, M., & Nugraha, U. (2022). Penerapan Metode Pq4r Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Vi Sd. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 7(1), 88-100. https://doi.org/10.22437/jptd.v7i1.19544

Hamri, L. (2023). Implementasi Pembelajaran Jigsaw dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih Di Mts Negeri 1 Medan. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 1(1), 14-26.

Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022

Heriwan, D., & Taufina, T. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 673–680. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.416

Nurlindah, N., & Rasyid, R. E. (2016). Pengaruh Penerapan Model Kooperatif Jigsaw Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Cerpen Siswa Kelas Viii Mts. Negeri Baranti Kabupaten Sidenreng Rappang. Cakrawala Indonesia, 1(1), 77-87.

Rafika, R., & Suriani, A. (2024). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Peserta Didik Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe Jigsaw di Kelas V SD Negeri 03 Pakan Kurai Kota Bukittinggi. ALSYS, 4(3), 232-239. https://doi.org/10.58578/alsys.v4i3.2992

Ruspandi, J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dan Hasil Belajar Ips Materi Dampak Globalisasi dalam Kehidupan Masyarakat Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Negeri Wanareja 03. Jurnal Insan Cendekia, 2(2), 33–50. Https://Doi.Org/10.54012/Jurnalinsancendekia.V2i2.39

Safitri, A., Rusmiati, M. N., & Fauziyyah, H. (2022). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. 6. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3886

Setyoko, S., Sidauruk, V. G. S., & Triwibowo, K. B. (2024). Meta Analisis: Pengaruh Model CIRC dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11303-11312. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.14084

Sit, M. (2023). Optimalisasi Keterampilan Motorik Halus dengan Bahan Bekas Pada Anak Usia Dini. Educative: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 8–14. https://doi.org/10.37985/educative.v1i1.3

Soesatyo, Y., Tjipto Subroto, W., Canda Sakti, N., Edwar, M., & Trisnawati, N. (2017). Pelatihan Penulisan Proposal Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru Ekonomi Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(2), 162–178. https://doi.org/10.21009/JPMM.001.2.02

Sumaryamti, S. (2023). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 4(1), 47–55. https://doi.org/10.36418/jist.v4i1.564

Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(1), 22–33. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p22-33

Tahulending, G., Anas, S., & Hurint, M. T. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V SD Nasional Kahuku. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2837-2842. https://doi.org/10.47492/jip.v1i12.550

Wahyuniari, N. G. A. D., Ardana, I. M., & Gunamantha, I. M. (2023). Model Pembelajaran Think Talk Write Berbantuan Komik Digital Terhadap Keterampilan Membaca dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(3). https://doi.org/10.23887/jippg.v6i3.66101

Widyantara, I. M. S., Rasna, I. W., & Dewantara, I. P. M. (2022). Kritik sosial dalam buku Kumpulan Cerpen Sepasang Sepatu Tua karya Sapardi Djoko Damono. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(2), 118-125. https://doi.org/10.23887/jurnal_bahasa.v11i2.978

Zebua, T. (2022). Penerapan Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Kemampuan Menggunakan Ejaan dan Tanda Baca Dalam Menulis Pengalaman Pribadi. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 320-325. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.56

Published

2024-08-24

How to Cite

Priatna, Y. Z., Iswara, P. D., & Djuanda, D. (2024). Article Penerapan Model Jigsaw dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman berbantuan Buku Digital. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(2), 736–748. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.2.2024.4267

Issue

Section

Regular Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.