Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa SMA Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi dengan Latent Class Regression Analysis

Authors

  • Melly Nia Fajriani Sinaga Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sajaratud Dur Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hendra Cipta Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.30605/proximal.v7i1.3476

Keywords:

Interest, Education, College, Latent Class Regression Analysis

Abstract

Interest is an internal component within an individual that greatly influences his actions. Education is the process of changing the attitudes and behavior of a person or group in an effort to mature a person through teaching or training. The aim of this research is to determine the factors that influence high school students' interest in continuing their education to higher education using the latent class regression analysis method. The latent class regression analysis method can determine the influence of accompanying variables or covariates in the formation of latent classes. The most dominant factors influencing high school students' interest in continuing their education to higher education are needs, facilities and attention. In the first class the influencing factor is need. In the second and third classes the influencing factor is facilities. In the fourth class the influencing factor is attention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, L. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi di SMK 4 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(1), 119. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v11i1.206

Evariliza, Debataraja, N. N., & Rizki, S. W. (2022). Segmentasi Mahasiswa Dalam Memilih Program Studi Statistika Dengan Latent Class Regression Analysis. 11(1), 79–88.

Fadilla, A. R., & Wulandari, P. A. (2023). Literature Review Analisis Data Kualitatid : Tahap Pengumpulan Data. Mitita Jurnal Penelitian, 1(3), 34–46.

Haeruddin, Tirta, I. made, & Dewi, Y. S. (2013). Analisis Regresi Kelas Laten Untuk Data Kategorik Dengan Satu Kovariat ( Latent Class Regression Analysis for Categorical Data With One Covariate ). Berkala Saintel, 1(1), 7–13.

Hakimah, E. N. (2016). Pengaruh Kesadaran Merek, Persepsi Kualitas, Asosiasi Merek, Loyalitas Merek Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Khas Daerah Kediri Tahu Merek “POO” Pada Pengunjung Toko Pusat Oleh-Oleh Kota Kediri. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 1(1), 13–21.

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 24–32. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/view/1215

Musmirani, Purnamasari, I., & Suyitno. (2020). Penerapan Latent Class Regression Analysis dalam Segmentasi Pasar The Application Latent Class Regression Analysis in Marker Segmentation. 11(1), 47–56.

Andriani, L. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi di SMK 4 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 11(1), 119. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v11i1.206

Evariliza, Debataraja, N. N., & Rizki, S. W. (2022). Segmentasi Mahasiswa Dalam Memilih Program Studi Statistika Dengan Latent Class Regression Analysis. 11(1), 79–88.

Fadilla, A. R., & Wulandari, P. A. (2023). Literature Review Analisis Data Kualitatid : Tahap Pengumpulan Data. Mitita Jurnal Penelitian, 1(3), 34–46.

Haeruddin, Tirta, I. made, & Dewi, Y. S. (2013). Analisis Regresi Kelas Laten Untuk Data Kategorik Dengan Satu Kovariat ( Latent Class Regression Analysis for Categorical Data With One Covariate ). Berkala Saintel, 1(1), 7–13.

Hakimah, E. N. (2016). Pengaruh Kesadaran Merek, Persepsi Kualitas, Asosiasi Merek, Loyalitas Merek Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Khas Daerah Kediri Tahu Merek “POO” Pada Pengunjung Toko Pusat Oleh-Oleh Kota Kediri. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 1(1), 13–21.

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 24–32. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/view/1215

Musmirani, Purnamasari, I., & Suyitno. (2020). Penerapan Latent Class Regression Analysis dalam Segmentasi Pasar The Application Latent Class Regression Analysis in Marker Segmentation. 11(1), 47–56.

Trygu. (n.d.). Teori Motivasi Abraham H.Maslow dan Hubungannya dengan Minat Belajar Matematika Siswa. Guepedia.

Tumewu, F. (2019). Minat Investor Muda Untuk Berinvestasi Di Pasar Modal Melalui Teknologi Fintech. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 6(2), 133–145. https://doi.org/10.35794/jmbi.v6i2.26170.

Downloads

Published

2024-03-03

How to Cite

Sinaga, M. N. F., Dur, S., & Cipta, H. (2024). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa SMA Untuk Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi dengan Latent Class Regression Analysis. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 310–322. https://doi.org/10.30605/proximal.v7i1.3476