PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP

Authors

  • Andi Mulawakkan Firdaus Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.30605/proximal.v7i1.3574

Keywords:

Mathematics learning outcomes, TGT type cooperative learning model, Junior high school students

Abstract

This research aims to analyze the influence of the TGT type cooperative learning model on the mathematics learning outcomes of class VIII students at SMP Muhammadiyah Limbung. This type of research is pre-experimental with a design model, namely One-Group Pretest Posttest Design. The data collection technique uses mathematics learning outcomes test data collection techniques (pretest and posttest), and documentation. The research sample was students in class VIII.1 of SMP Muhammadiyah Limbung with a total of 35 students. Based on data processing using the t-test, it was concluded that there was an influence of the TGT type cooperative model on the learning outcomes of class VIII students at SMP Muhammadiyah Limbung. The research results showed that: the effect of improving student learning outcomes after being given the TGT model was 23.3%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Am, S. (2011). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Amri, S. (2013). Pengembangan dan model pembelajaran dalam kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Aris, S. (2016). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013 Cet. 2. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Damayanti, S., & Apriyanto, M. T. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(2), 235-244.

Darmawan, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. PT Remaja Rodakarya

Dazrullisa, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Meningkatkan Kreatifitas Dan Motivasi Pada Materi Bangun Datar Sd Negeri Percontohan Banda Aceh. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1).

Jatmiko, J. (2015). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar matematika siswa kelas X SMK Nahdhatul Ulama Pace Nganjuk. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 1(2).

Nasution, S. (2008). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.

Rahayu, A. F., Manzilatusifa, U., & Lisnawati, C. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournamen) Terhadap Peningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ekonomi Akuntansi, 4(2), 113-119.

Rusman. (2013). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Rajawali Pers/PT Raja Grafindo Persada.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudiati, S. (2014). Pembelajaran Matematika Di Sekolah. World Wide Web: https://srisudiati.namablogku.com/2014/05/pembelajaran-matematika-di-sekolah.html

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Suharsimi, A. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, hlm. 94.

Suprijono, A. (2015). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM (revisi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Winarsunu, T. (2017). Statistik Dalam Penelitian Psikologi Dan Pendidikan (Vol. 1). UMM Press.

Zulhafizh, A., & Syahrul, R. (2013). Kontribusi Sikap Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pembelajaran, 1(2), 13-28

Downloads

Published

2024-04-03

How to Cite

Firdaus, A. M. (2024). PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMP. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 349–354. https://doi.org/10.30605/proximal.v7i1.3574