Korelasi Antara Kehadiran Siswa dan Hasil Belajar Matematika SMA
DOI:
https://doi.org/10.30605/proximal.v8i2.5411Keywords:
Student Attendance, Learning Outcomes, Mathematics, CorrelationAbstract
This study analyzes the relationship between student attendance and mathematics learning outcomes at SMA Negeri 4 Sungai Penuh using a quantitative approach with a correlational design. The sample consists of 30 tenth-grade students selected through purposive sampling. Attendance data and final exam scores were collected through documentation and analyzed using Pearson correlation in SPSS. The results indicate a significant positive relationship between attendance and learning outcomes, with a Pearson correlation of 0.885 and a coefficient of determination (R²) of 78.3%. Besides attendance, factors such as motivation, teaching quality, and family and environmental support also influence learning outcomes. Therefore, improving student attendance through engaging teaching strategies and collaborative support is essential for optimizing mathematics achievement.
Downloads
References
Andriana, E., & Rokmanah, S. (2023). Pengaruh Reward Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik di Kelas 1 SDN Cinanggung. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2456-2472.
Anwar, R. (2023). Harmoni dalam Merdeka Belajar: Strategi Reduksi Stress Akademik Siswa. Feniks Muda Sejahtera.
Debyo, L. D., Suarni, N. K., & Gunamantha, I. M. (2024). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar dengan Tingkat Stres Akademik Siswa Sekolah Dasar. PENDASI Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(2), 202–212.
Efendy, M., & Rini, A. P. (2021). Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Kreativitas Guru Dalam Mengajar Dengan Minat Belajar Siswa. Jurnal Psikologi Konseling, 18(1).
Khusna, R. N., Murtiyasa, B., & Kom, M. (2013). Pengaruh Minat Belajar dan Kehadiran Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Mojosongo. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Mangidi, R. A. (2024). Pendekatan Blended Learning Sebagai Strategi Pembelajaran Masa Depan. Jurnal Sultra Elementary School, 5(2), 189-208.
Murtado, D., Hita, I. P. A. D., Chusumastuti, D., Nuridah, S., Ma’mun, A. H., & Yahya, M. D. (2023). Optimalisasi pemanfaatan media pembelajaran online sebagai upaya meningkatkan hasil belajar siswa di sekolah menengah atas. Journal on Education, 6(1), 35–47.
Muthaharo, P., Pitnizar, P., & Halimah, S. (2025). Penerapan Project Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Kelas VC SD Negeri 13/I Muara Bulian dengan Menggunakan Metode Tanya Jawab. ISLAMIKA, 7(1), 93–106.
Ningtyas, S. Z., & Pradikto, S. (2025). Pengaruh Metode Pembelajaran Konvensional dan Game terhadap Pembelajaran KWU dalam Meningkatkan Minat Belajar SMAN 4 Pasuruan. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 3(1), 115–124.
Novitasari, D., Trisnowali, A., Hamdani, D., Junaidi, J., & Arifin, S. (2021). Pengembangan LKPD berbasis GeoGebra untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 7(1), 1–16.
Noviyanti, D. V, El-Yunusi, M. Y. M., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Bimbingan Belajar, Regulasi Emosi, dan Metode Pemberian Tugas Terhadap Kejenuhan Belajar Siswa di SMA Khairunnas Gunung Anyar Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP, 7(2), 3717–3729.
Nur, I. M., Diah, &, & Sari, P. (2021). Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Sifat Operasi Hitung Bilangan. JIMAT Jurnal Ilmiah Matematika, 1, 2774–1729. https://doi.org/10.5281/zenodo.4870099
Nurdin, S. (2024). Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Tematik di SD/MI. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(3).
Pinta, A. R., Karim, H. A., & Trisna, L. (2024). Implementasi Penggunaan Media Wordwall Pada Mata Pelajaran Pai Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa di SMPN 3 Kecamatan Guguak. Ta’rim: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 5(1), 126–134.
Prasetyo, A. D., & Firmansyah, D. (2023). Hubungan Media Sosial TikTok Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Lattice Journal: Journal of Mathematics Education and Applied, 3(2), 170–182.
Putri, P. D., & Pradana, A. B. A. (2021). Analisis Peran Guru dan Orang tua terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di SDIT Jamâ€TM iyyatul Ihsan Pakis. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 367–373.
Rahmadhani, E., & Ahmad, N. Q. (2022). Kecemasan Dan Kemampuan Analogi Matematis Dalam Model Pembelajaran Treffinger Berdasarkan Kepribadian. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 933–942.
Ramadhan, I. (2024). Pelaksanaan Pembelajaran Sosiologi Model Active Learning Berbasis Aplikasi Quizizz Mode True Or False di SMA Swasta Mujahidin Pontianak. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 847-856.
Raufshanjani, M. S. (2025). Penerapan Model Direct Instruction untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Akuntansi dan Keuangan Lembaga di SMK Taman Siswa Sukoharjo pada Materi Laporan Keuangan Perusahaan Dagang. Journal of Knowledge and Collaboration, 2(2), 491–506.
Rohmah, N. W., & Hermawan, D. (2025). Pengaruh Keaktifan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 159-173.
Sari, U. P., Junida, S., & Fatimah, D. S. (2024). Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Agama: Mengatasi Perbedaan Tingkat Pemahaman, Minat, Karakter, dan Kehadiran Siswa di Kelas. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(7).
Sari, Y., Ansya, Y. A. U., Alfianita, A., & Putri, P. A. (2023). Studi literatur: Upaya dan strategi meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V sekolah dasar dalam pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia. JGK (Jurnal Guru Kita), 8(1).
Saryanti, E. (2022). Penggunaan media puzzle pecahan biasa pada pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman siswa pada materi pecahan. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2).
Suryana, M. N., Nurkholis, N., & Sutisno, A. N. (2024). Dampak Penggunaan Aplikasi Wordwall Terhadap Motivasi Belajar Siswa SDN 2 Tegaltaman. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 3(5), 4867-4874.
Susanti, M., Sesmiarni, Z., Rodi, R., Hayati, M., & Zukfikri, Z. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Praktis Pada Materi Sholat dan Zikir. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 4(5), 448-456.
Tusyadiah, H., & Jannah, R. (2024). Mengoptimalkan Pengalaman Belajar Melalui Penerapan Strategi Dan Implementasi Yang Efektif. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(4), 663–669.
Vrasetya, A., & Gunawan, R. G. (2024). Analisis Tingkat Mathematic Anxiety dalam Pembelajaran Matematika. . Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(3), 115–120.
Vrasetya, A., & Nasution, E. Y. P. (2024). Students’ Mathematical Connection Ability in Solving Higher Order Thinking Skills Problems Based on Jambi Culture. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 269–286.
Vrasetya, A., Nasution, E. Y. P., & Handican, R. (2024). Response of Prospective Mathematics Teacher Students To Learning Difficulties In Calculus Course. Mathline: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(3), 645–660.
Wijayanti, W. (2021). Kreativitas Guru Dalam Mengembangkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 Di SDN 02 Tonatan Ponorogo. (Doctoral dissertation, IAIN PONOROGO).
Wiliyanti, V., Raharjo, R., Listiani, H., Rahman, A., Setiyana, R., Rini, S., & Lede, Y. U. (2025). Buku Ajar Evaluasi Pembelajaran. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
License and Copyright Agreement
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.