Pengembangan Spin Game Berbasis Power Point Sebagai Media Evaluasi Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga

Authors

  • Alfi Hariati Puspitasari Universitas Negeri Surabaya
  • Rochmawati Rochmawati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30605/jsgp.5.3.2022.1790

Keywords:

Spin Games, Media Evaluasi, Praktikum Akuntansi Lembaga, Power Point, ADDIE

Abstract

This study aims to develop a powerpoint-based spin game as a medium for evaluating institutional accounting practicum subjects for class XI accounting. Research and Development (R&D) was conducted to determine the feasibility of the product developed using the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The subjects of this study were students of class XI Accounting at SMK Negeri 6 Surabaya. Data were obtained from interviews, observations, and questionnaires in the form of material expert validation questionnaires, media experts and student responses. The results of the assessment with material validation obtained a percentage of 91.6% in the "very feasible" category, media expert validation obtained a percentage of 80% in the "enough" category, while student responses obtained a percentage of 89% in the "enough category".The assessment states that the power point-based spin game evaluation media is appropriate for use in institutional accounting practicum subjects for class XI accounting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, Z. L. (2019). Pengembangan Media Aksi Roda Berputar (Si Rotar) untuk Pembelajaran Teks Negosiasi Siswa Kelas X SMA. Bapala, 1–11.

Bety, W. A. M., Bahtiar, R. S., & Nuryasana, E. (2019). Pengembangan Media Spingame Berbasis Powerpoint Pada Pembelajaran Ipa Materi Sumber Energi Bagi Siswa Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(3), 296-305. DOI: https://doi.org/10.37478/jpm.v3i3.1908

BSNP. (2017). Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Nomor : 130/D/KEP/KR/2017 tentang Struktur Kurikulum Pendidikan Menengah Kejuruan.

Hamzah, Utami, L. S., & Zulkarnain. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Roda Putar Fisika Untuk. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 5(November), 77–81. DOI: https://doi.org/10.31764/orbita.v5i2.1192

Ibrahim, I., Utami, L. S., & Darmayanti, N. . W. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Game Fisika Asik (Gasik) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smp Kelas Viii Materi Pokok Cahaya Dan Sifat- Sifat Cahaya. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(2), 6. https://doi.org/10.31764/orbita.v4i2.572 DOI: https://doi.org/10.31764/orbita.v4i2.572

Idrus. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. ADAARA Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920–935. DOI: https://doi.org/10.35673/ajmpi.v9i2.427

Kebudayaan, M. P. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. 1–15. DOI: https://doi.org/10.24832/jpnk.v1i2.553

Kusumawanti, D. T. (2015). Developing Learning Media Account Spin Game in Classification Types of Account for Class X Accounting at Smk N 1 Wonosari (Issue 1).

Listiyani, I. M., & Widayati, A. (2012). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Persamaan Dasar Akuntansi Untuk Siswa Sma Kelas Xi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2), 80–94. https://doi.org/10.21831/jpai.v10i2.914 DOI: https://doi.org/10.21831/jpai.v10i2.914

Monica, W. Alya, & Qurrotaini, L. (2019). Pengembangan media evaluasi berupa permainan dona (ludo fauna) pada materi daur hidup hewan. Seminar Nasional Pendidikan, 94–101. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/index

Nawangwulan, M. D., Anggraeni, R. N., Aeni, A. N., & Bahiyyah, K. (2019). Pengembangan Media Interaktif Spin Game dalam Meningkatkan Pemahaman Tentang Pemimpin dalam Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10884-10890.

Oktaria, D. (2015). Power Point Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang, 0(0). https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/prosiding/article/view/159

Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel – Variabel Penelitian. Alfabeta.

Rohmah, N. ’Ainur, Masfuah, S., & Setiawan, D. (2020). TTW Model Assisted by Rotating Wheel Media to Improve Elementary Students’ Critical Thinking Ability. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(3), 473. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i3.26415 DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v4i3.26415

Santoso, A., & Sonjaya, F. A. (2019). Pengembangan Modifikasi Media Permainan Spin pada Materi Sepakbola In. Jurnal Olahraga, 1(2), 77–87. http://jurnalolahraga.stkippasundan.ac.id/index.php/jurnalolahraga%0APengaruh DOI: https://doi.org/10.37742/jo.v5i1.87

Sasongko, G. W., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan Game Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Perakitan Komputer Kelas X. Jurnal Pendidikan, 2(7), 1017–1023.

Septiani, V. N., & Pustikaningsih, A. (2018). Pengembangan Roll Spin Accounting Sebagai Media Pembelajaran Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Jurnal Penyesuaian Untuk Kelas X Akuntansi Di SMK Koperasi Tahun Ajaran 2017/2018. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 7(5).

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Virvou, M., Katsionis, G., & Manos, K. (2005). Combining software games with education: Evaluation of its educational effectiveness. Educational Technology and Society, 8(2), 54–65.

Wulandari, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Roda Keberuntungan Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Muaro Jambi [Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi]. http://repository.uinjambi.ac.id/1253/

Published

2022-12-31

How to Cite

Puspitasari, A. H., & Rochmawati, R. (2022). Pengembangan Spin Game Berbasis Power Point Sebagai Media Evaluasi Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi Lembaga. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 5(3), 239–247. https://doi.org/10.30605/jsgp.5.3.2022.1790

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.