Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Ida Fitriyana Universitas Terbuka
  • Juhana Juhana Universitas Terbuka
  • Sri Dewi Nirmala Universitas Terbuka

DOI:

https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.4275

Keywords:

Strategi Pembelajaran, Pembelajaran Berdiferensiasi, Literasi, Numerasi, Siswa SD

Abstract

This research aims to explore the effect of differentiated learning on the literacy and numeracy of grade III elementary school students. The research method used was a quasi-experiment with a non-equivalent control group design. The research sample consisted of two classes with each class having the same student characteristics but different numbers. One class is the control group and the other class is the experimental group that receives differentiated learning. Data was collected through literacy and numeracy tests before and after the intervention. The results showed a significant increase in literacy and numeracy scores in the experimental group compared to the control group. Differentiated learning shows a positive impact in improving students' literacy and numeracy skills. These findings underline the importance of a learning approach that considers students' individual needs to improve their learning outcomes in the areas of literacy and numeracy, especially for grade III elementary scholl students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran literasi: Strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.

Amalia, K., Rasyad, I., & Gunawan, A. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi sebagai inovasi pembelajaran. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), 5(2), 185-193. https://doi.org/10.51178/jetl.v5i2.1351

Ambarita, J., SIMANULLANG, M. P. K. P. S., & Adab, P. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi. Penerbit Adab.

Anwar, Z., & Sukiman, S. (2023). Literatur review: pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka di madrasah ibtidaiyah. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(2), 80-89. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i2.1004

Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka pada pelajaran matematika SD. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95-101. https://doi.org/10.35335/cendikia.v13i1.2960

Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Pemanfaatan video sebagai media pembelajaran Matematika SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 47-66. http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v2i1.741

Ekaningtiass, P., Fitriani, H., Nurudin, M. N., & Akhodiyah, S. (2023). Pengembangan media pembelajaran berdiferensiasi berbasis teknologi pada materi teks prosedur untuk siswa kelas VII SMP. Journal on Education, 6(1), 841-847. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3000

Faiz, A., Parhan, M., & Ananda, R. (2022). Paradigma baru dalam kurikulum prototipe. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544-1550. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2410

Farinta, N., & Mahmudi, A. (2024). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas Viii Smp Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pedagogi Matematika, 10(1), 48-56. http://dx.doi.org/10.21831/jpm.v10i1.19756

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636-646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180

Hasanah, O. N. (2024). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran IPAS di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(1).

Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi hasil PISA (the programme for international student assesment): Upaya perbaikan bertumpu pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 30-41.

Kinanthi, C., Pardosi, J., Herliah, E., Warman, W., Asnar, A., & Wingkolatin, W. (2024). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran PPKn Di SMP Negeri 21 Samarinda. Edukasi Elita: Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3), 137-145. https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i3.319

Lailiyah, E. (2016). Pendekatan Differentiated Instruction untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. Nabla Dewantara, 1(2), 55-64.

Lubis, R. R. (2016). Kompetensi kepribadian guru dalam persfektif islam. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2). http://dx.doi.org/10.30829/taz.v5i2.83

Masliah, L., Nirmala, S. D., & Sugilar, S. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 1-10. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4106

Naibaho, D. P. (2023). Strategi pembelajaran berdiferensiasi mampu meningkatkan pemahaman belajar peserta didik. Journal of Creative Student Research, 1(2), 81-91. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i2.1150

Ningrum, M., & Andriani, R. (2023). Kurikulum merdeka belajar berbasis pembelajaran berdiferensiasi di Madrasah Ibtidaiyah. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 5(1), 85-100. https://doi.org/10.33367/jiee.v5i1.3513

Nissa, K., & Darmawan, P. (2025). Studi Literatur: Penerapan Pembelajaran Diferensiasi dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi Peserta Didik Tingkat Sekolah Dasar. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 101-106. https://doi.org/10.17977/um084v3i12025p101-106

Pebriyanti, D. (2023). Pengaruh implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada pemenuhan kebutuhan belajar peserta didik tingkat sekolah dasar. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 5(01), 89-96. https://doi.org/10.53863/kst.v5i01.692

Rahmawati, R. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 6, No. 3). https://doi.org/10.20961/shes.v6i3.82334

Saleh, N. A., Haslinda, H., & Ulviani, M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Literasi Berbicara Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas X SMAN 1 Pangkep. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1(2), 147-166. https://doi.org/10.59581/jmpb-widyakarya.v1i2.408

Samsiyah, S. (2022). Analisis pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan literasi numerasi siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2). https://doi.org/10.20961/jpd.v10i2.69859

Setyaningsih, N. D., Dayu, D. P. K., & Nafisah, D. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Joyful Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi Siswa. PAKAR Pendidikan, 22(2), 173-182. https://doi.org/10.24036/pakar.v22i2.557

Suratimah, D., & Ngatmini, N. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 138-154. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.286

Sutama, M. P., Patriana, W. D., Faiziyah, N., & Novitasari, M. (2022). Desain pembelajaran berorientasi literasi numerasi sekolah dasar. Muhammadiyah University Press.

Widyawati, R., & Rachmadyanti, P. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 365-379.

Yonanta, A. F., Rigianti, H. A., & Purnomo, H. (2024). Peningkatan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Dengan Model Pembelajaran Berdiferensiasi Siswa Kelas V Sd Negeri Tlogo. Jurnal Dikdas Bantara, 7(1), 76-87. https://doi.org/10.32585/dikdasbantara.v7i1.5371

Published

2024-07-31

How to Cite

Fitriyana, I., Juhana, J., & Nirmala, S. D. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 439–453. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.4275

Issue

Section

Regular Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.